Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 10 augusti 2011

The best days of my summer vacation

Hej, hej, hallå där ute! Kunde inte uppdatera bloggen på något sätt från Shirahama, så jag tog semester från den också ett par dagar. Men nu är jag back on track! Vill varna lite också för det grymt långa inlägget som följer. Fast jag har ju varit duktig på att skriva långt ett tag nu... även om jag försöker hålla mig kortfattad jämt! Sorry.

Började med att jag åkte till Yokohama (ca 40-50 min från Tokyo) elva på kvällen där vi skulle hyra bilar och min kompis Mana bor. Jag mötte upp henne och vi gick för att äta en mycket sen middag. Killarna dök dock inte upp på ett bra tag, de hade varit i Hokkaido och deras flyg hem var 3 timmar försenat... stackarna, de hade inget val än att gå direkt till biluthyrningen, de hann knappt hem emellan! Tror vi till slut började köra till stranden runt tre på natten, sömniga men vid gott mod.
Vi kom fram på morgonen, ungefär vid nio, och pallrade oss ner till stranden på direkten. Ingen tid att förlora! Det var verkligen varmt, så hett att jag inte trodde jag skulle palla det, men efter ett tag vänjde jag mig. Knöt en sjal runt midjan som räckte enda till fötterna, drog på mig en skir skjorta, smorde in mig med +50 på hela kroppen, satt i skuggan nästan hela tiden. Jag gjorde allt som man ska, ändå brände jag mig både på öron, armar, axlar och bröstkorg! Då kan ni ju fatta hur varmt det var?
Vågorna var rejält höga, vilket var mycket uppskattat bland männen i sällskapet. Vi tjejer ville gärna ligga och flyta på våra ringar, men drogs med ut i vågorna till slut ändå. Det var jätteroligt att leka därute, men mina linser tålde inte riktigt saltvattnet så jag blev tvungen att ge upp varje gång. Även fast jag blundade så hårt jag kunde! De andra tjejerna var rädda att deras smink skulle bli förstört, haha. Inte för att vara sån, men typiskt japanskor att komma hårdsminkade med lösögonfransar till stranden. Och med årets största sminkväskor så de kunde bättra på direkt det försvann? Jo, men det är ju jätteviktigt att se perfekt ut 24/7, eller hur?

Efter x antal timmar på stranden började vi känna hungern, så vi gick till hotellet där middag ingick. Det var ett gammalt japanskt hotell, så sängarna bestod av madrasser på golvet och vi satt på kuddar när vi åt, så himla mysigt. Maten var också typisk japansk. Mycket, mycket god!
När vi ätit klart så gick vi ner till stranden igen. Det hade hunnit bli mörkt och vi smällde fyrverkerier och brände tomtebloss, det var hur kul som helst! Våra fyrverkerier räckte drygt en timme, hur najs var inte det?
Tillbaka i hotellet plockades självklart drickan fram (det är faktiskt fascinerande hur ofta japaner dricker, med tanke på hur lite de tål) och vi hade ett litet party. Det var verkligen härliga människor som följde med! Vi slocknade en efter en, självklart rejält utmattade med tanke på de sömnlösa... 35 timmarna? Tror de som var uppe längst somnade tre, halv fyra. Vi hade egentligen 3 rum bokade, men istället för att börja krångla med det drog fram madrasserna och la oss i en lång rad istället. Ytterst mysigt!

Dag 2 vaknade vi tidigt och efter att ha packat in våra saker i bilarna gick vi till stranden igen. Där hängde vi sen hela dagen, tills bilen avgick klockan fyra. Andra dagen var till och med varmare än den första, det kändes som att vi blev stekta! Brände mig en smula. Inte som vissa av killarna dock, de såg ut som kräftor. Men ni kanske läste förut vad jag tycker om att bli brun? Tragiskt nog har min rödhet börjat övergå till brunhet idag och jag är inte nöjd. Men vad ska man göra? Det liksom ingår i strand-paketet, ju. Här i Japan handlar att vara vit inte bara om skönhet, de är verkligen rädda för solen, vilket jag tycker är berättigat. Hudcancer? Nej, tack! Rynkor i förtid? Nej tack! Läderhud? Nej tack! Fast sen är ju solen en bra bit starkare här än i Sverige, så det kanske är därför de lärt sig att vara så försiktiga också.

Vi kom hem runt midnatt igår, då var jag helt död. Men Mana och två av grabbarna hade tydligen danslektion hela natten. Haha, ingen rast ingen ro! Kände mig lyckligt lottad som kunde gå hem och sova.

Jag och Mana, så himla go tjej! Vi klickar verkligen.


Ser rätt mysigt ut, va?

Två andra tjejer som följde med. Arisa och hennes kompis, minns ärligt talat inte vad hon hette. Men de var mycket trevliga och söta!

En hel del folk hade samma plan som oss...

Riktigt, riktigt fin strand! De sa att det är den andra eller tredje bästa stranden efter stränderna i Okinawa i södra Japan, vilket är japanernas semesterparadis.

Mana-chan och Take-chan!

Take-chan, Yuudai-kun och Yuuta-kun. Världens roligaste, knäppaste och galnaste!


Gruppfoton! Men en av grabbarna hade gått och lagt sig i bilen för att sova, haha. Och Mana-chan hann bara bli med på en bild.


1 kommentar: