Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 12 januari 2012

The list of Twothousand and Eleven

Gjorde du något 2011 som du aldrig gjort förut?
Jag gjorde massor med grejer! Men mest småsaker.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, fler än vad jag förväntade mig. Men bebisar är ju söta och roliga.

Dog någon som stod dig nära?
Nej och det om något kan man väl vara riktigt glad för.

Vilka länder besökte du?
Höll på att skriva inga, men sen kom jag på att jag bor i Japan, haha. Sen var vi ju i Egypten över förra nyår.

Är det något du saknar år 2011 som du vill ha år 2012?
Ett jobb vid sidan av skolan, mer pengar och ännu fler vänner och familj som hälsar på. (Hint)

Vilket datum från år 2011 kommer du alltid att minnas?
11 mars, och till och med klockslaget; 14.46. Jordbävningen kommer jag aldrig glömma.

Vad var din största framgång 2011?
Att jag slutade lyssna på andra och numera bara gör precis vad jag känner för. Att jag faktiskt lyckats bra i skolan och lyckats hålla uppe min studietakt. Och om man kan räkna det som en framgång, så alla nya vänner jag fått.

Största misstaget?
Att jag inte slutade lyssna på andra tidigare. Men annars kan jag inte komma på några andra misstag jag gjort.

Bästa köpet?
En enkelbiljett till Tokyo. Friheten med det är oslagbar. Mer ytligt sett, min Alexander Wang-väska som jag fortfarande dyrkar och Nattas gamla systemkamera som jag fick för en rätt så billig penning.

Vad spenderade du mest pengar på?
Biljetter fram och tillbaka till Tokyo efter jordbävningen, men där hade jag ju turligt nog föräldrar som kunde hjälpa mig. Skolan kostar ju också en hel del, samma med transporten i den här stan. Annars har jag utan tvekan lagt ner mer pengar på mat än på kläder, haha.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
När jag kom tillbaka till Japan i maj och kunde krama om alla mina vänner här i Tokyo. Då var jag riktigt, riktigt glad. Och alla prov som har gått förvånansvärt bra, jag blir hur glad som helst varenda gång jag ser att hårt arbete faktiskt lönar sig. Och hur barnsligt det än låter känns det som varje dag jag spenderar på Disneyland eller Disney Sea är de bästa i mitt liv. Och jag blev glad över att mina föräldrar hälsade på!

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2011?
Inte för att någon vet vilken låt jag menar, men Morning Musume - Onna Gokoro to Nanto Yara. Jag tror jag loopade den låten fyrahundra gånger i rad på väg hem från Japan i mars. Den får mig alltid att känna mig så himla bekväm.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Definitivt det gladaste året i hela mitt liv. Men jag räknar bort mars-maj i det, som var de sämsta månaderna någonsin.

Vad önskar du att du gjort mer?
Hållit mitt rum lite mer städat, det är mycket lättare att plugga om man har ordning omkring sig. Att jag festat mer men paradoxalt nog att jag också sagt nej mer. Att jag jobbat mer och lagat mer mat. Ätit nyttigare, tränat mer, sovit mer.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Lyssnat på andra (när det kommer till mitt eget liv). Känt behovet av att attenda precis varenda konstig grej som folk bjudit in mig till. Stressat.

Favoritprogram på TV?
Åh, jag har inte tittat alls på TV i år, i alla fall inte om vi snackar de som visas i svensk TV. Men jag älskar alltid Biggest Loser och det glodde ju jag och mamma på varje dag när jag var i Sverige i våras.

Bästa boken du läste i år?
Jag har inte läst så många, men jag läste Pride and Prejudice på engelska för första gången, och det är ju en klassiker man inte kan förneka. Även om jag inte är den romantiska typen normalt så tilltalar den mig. Water for Elephants var också bra! Just nu läser jag Niceville och den har potential.

Största musikaliska upptäckten?
Naaa, lyssnar på samma gamla skräp som alltid.

Något du önskade dig och fick?
Att kärnkraftverket skulle hålla sig från att sprida ut radioaktiv strålning över hela Japan, jag önskade det så mycket att jag fick ont i magen. Att jag skulle kunna åka tillbaka hit. Och "jag" fick allt det.

Något du önskade dig och inte fick?
Inget särskilt jag kan komma på. Jag ser oftast till att få saker jag vill ha. Nu menar jag sådana saker jag kan styra över själv, inte naturens makter. Men säkert var det något.

Vad gjorde du på din födelsedag 2011?
Jag var hemma i Luleå, riktigt deppig men bjöd in alla jag bryr mig om på asiatisk buffé som jag och min mamma lagade och det kändes bättre då.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Inget som jag har kunnat påverka själv. Skulle önska i väg jordbävningen och tsunamin i efterhand men sånt är ju som det är.

Vad fick dig att må bra?
Vänner. Speciellt alla de i mitt fina sharehouse. Man inser ibland i livet vad vissa verkligen betyder för en.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Men ååååh. Yamapi såklart! Vilken fråga att ställa ens. Finns det nån annan? Öööh nä, tror inte det.

Vem saknade du?
Självklart min familj och alla vänner i Sverige. Utan tvekan har jag saknat alla varje dag mer eller mindre. Men inte så att det blev FÖR svårt.

De bästa nya människorna du träffade?
Jag tror jag skaffat minst hundra nya vänner i år, jag kan omöjligt välja. Men när jag tänker närmare på saken, träffade jag ju inte de jag bor med förrän i januari 2011, även om det känns som vi känt varandra i flera år. Så det måste ju bli alla de fina människorna.

Mest stolt över?
Ursäkta svordomen, men jag är fan stolt över mig själv för, typ, i princip allt jag åstadkommit 2011.

Högsta önskan just nu?
Önskar mig inga jordbävningar, tsunamis eller vulkanutbrott. Klassikern att alla mina nära och kära ska få vara friska och glada. Önskar mig ett bra och roligt jobb, önskar att jag klarar skolan lika bra i år som förra. Önskar att jag lär mig laga mat bättre, och framförallt nyttigare, så att jag inte blir förkyld lika många gånger som jag varit 2011. Önskar att jag blir bättre på att säga nej, vila och gå och lägga mig i tid. Önskar inga bråk eller djupa, meningslösa diskussioner. Önskar att jag kan hålla mig från energitjuvar och bry mig om mig själv ännu mer. Önskar att jag kommer ha liiite mer pengar än 2011, för det finns så mycket jag vill göra. Annars har jag fler önskningar som jag inte är beredd på att dela med er alla än.

Lite sent, men Gott Nytt År!

(Ps, denna lista har jag funnit lite överallt på andras bloggar, så jag vet alltså inte riktigt vad den kommer ifrån från början)

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning. Tack.
    /Pa
    ...and life goes on
    ...and on
    ...and on

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det vore bra för alla att summera år som passerar. Att se vad som var bra och mindre bra. Alla man träffat och vad som betyder mest i livet. Man ser allt vad man åstadkommit när man tyckter att man inte gjort något. Men samtidigt också sånt som aldrig blev gjort.
    Bra gjort!
    Kram /Ma

    SvaraRadera