Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 22 februari 2009

Shiawase

Happiness.

Jag insåg först nu att jag inte uppdaterat på en vecka!! Antar att tiden går fort när man har roligt? Jag tänker inte heller skriva allt jag varit med om den här veckan idag, det orkar jag inte... jag skriver lite nu och resten sen :P



För några dagar sen var jag och Miki ute och gick längs strandpromenaden här i Matsudo. Det var soligt men lite småkallt, perfekt vårväder. När vi blev lata efter ett tag la vi oss på en bänk för att vila, och upptäckte då en regnbåge precis ovanför oss! Det hade varken regnat, det regnade inte och det skulle inte regna. Men ändå var den där och ingen annan tycktes märka den förutom vi... Dessutom var molnen som en ring runt omkring oss och vi kände oss jättespeciella. Därav bilden på våra fötter mot himlen, som Miki tog med sin mobil. Ett underbart ögonblick och en bild jag blir glad av att titta på :D



Samma dag var jag och Miki på IKEA. Det var första gången för Miki, som köpte upp sig på hälften av alla förvaringsgrejer som stället har att erbjuda. Vi åt också svenska mat, något som Miki varit exalterad över flera dagar innan vi åkte dit. Hon älskade köttbullar och brunsås men tyckte det var skumt att vi har sylt till mat och inte på mackor... så lingonsylten tordes hon inte ens röra! Semlor gick dock ner utan problem ;)

Idag var jag i Yokohoma och i några områden runt omkring med Miki och Staffan från mitt boende. Miki kommer från ett ställe i närheten, så hon visade oss runt till typiska turistgrejer. Först var vi i ett jättefint tempelområde, där en del körsbärsblommor hade slagit ut och där det fanns många fina tempel och statyer av japanska gudar. Man kunde gå högt upp på ett berg där det fanns några småtempel och där fanns också en otrolig utsikt över staden och havet.
Efter det gick vi vidare och kollade lite på Kamakura, som är en stooor Buddhastaty som man kan gå in i. Jag såg fler turister än jag någonsin gjort i Japan och skrattade lite åt dumma utlänningar som ser turistsaker... innan jag insåg att jag också är en dum utlänning som kollar på turistsaker!! Ojdå! Jag börjar verkligen acklimatisera mig till det japanska livet. Samma när jag åker tunnelbana och folk stirrar på mig, jag undrar alltid om jag har någonting i ansiktet. Tar upp min fickspegel och inser att "aaaah juste jag är en blond svensk och INTE en mörkhårig japan!!" Hahah. Sen får de stirra hur mycket de vill. Alien desu!!
Köpte också en fortune teller ur en låda på tempelområdet. "Life or death: You will not be alive." Oh no, jag kommer dö snart. Men sen en glimt i tunneln: "Preasure (här ska det stå Pleasure): Lovavale (här ska det nog stå Loveable)". Älskar kass japanengelska!! Plötsligt blir allt tusen gånger mindre seriöst. :)
Jag fotade mycket, men just nu är min kamera på laddning så ni får se bilder av det sen!



När vi kollat klart på Buddha tog vi tåget till China Town i Yokohama. Det var väldigt mysigt och jag åt god, kinesisk mat. Stekt ris med kyckling och väldigt gott grönt té till lunch, sen taiwanesiskt bubbelté (kallt mjölkté med några slags gelébubblor i, skumt men kul) och nånting som jag inte minns vad det heter men som ser ut som en jättegyouza till middag. Kollade lite i affärer, hatade att jag inte har några pengar, hatade att allting där var dyrt och sen dissade jag alla snubbar som försökte ge mig varma nötter på gatan. Palla det, liksom. Vi tyckte i alla fall att vi hade lite råd med purikura som glittrade sagolikt! Jag svär att purikura är det bästa minnena man kan skaffa sig. Underbar uppfinning, borde finnas överallt!
Här var det också mycket turister, bland annat tre amerikanska tjejer som satt på vår restaurang. Need I say more? De flesta amerikaner i Japan är högljudda, respekterar inte kulturen och reglerna och bryr sig bara om sig själva och sina egna behov. Just de här tjejerna satt och snackade skit om de flesta på restaurangen och sen skrattade de jättehögt och drygt. Servitriserna såg obekväma ut och vi såg arga ut. Jag var väldigt nära att slå dem lite men som tur var gick de innan jag hann göra nåt drastiskt. Jag hatar att så många amerikaner tycker att de är bättre än alla andra när, öh... de obviously inte är det?

Vår sista etapp för dagen var ännu en tågtransport bort. Vet inte vad platsen heter, men där fanns i alla fall havet med världens mysigaste köpcenter intill och en väldigt söt nöjespark som det var gratis att gå runt i. Jag älskar sånna där små ställen. Miki sa att hon brukade gå dit ofta när hon gick på gymnasiet, perfektaste dejtstället tydligen. De hade ju trots allt Japans största Pariserhjul. ;P Köpte ett par mjuka, ljusgula fluffskor till mina ömmande fötter i en affär därikring. Jag är helt seriös när jag säger att det är omöjligt just nu att gå i något av mina förra par och att mina fötter trodde att de var i himmelriket med de nya skorna! Och de kostade bara ca 47 svenska kronor! Kap, ja!!
Vi åt också på en restaurang där, var jag hade tagit på mig mina nya solglasögon för att inte skrämma alla med mina enorma pandaringar runt ögonen. Jag var mäkta trött faktiskt och satt och kramade min väska och åt crêpes.



Vi åkte runt 8 på morgonen och kom hem 21 på kvällen, 13 timmar kul!! Fast dyr transport givetvis, men det är sånt man får ta once in a while. Nu ska jag tvätta lite kläder, för som vanligt väntar jag tills precis alla mina kläder är smutsiga innan jag tvättar. För det kostar 400 yen (ca 37 kr) varje gång man vill sätta igång en tvättmaskin här på guesthouset... dyrt va!?
Jaa, mata ne :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar