Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 29 maj 2011

We push through the waves


Efter de senaste dagarnas regnoväder är jag inte förvånad över att höra att tyfonen Songda rör sig hitåt. Men jag känner bara, så jordbävningar, tsunami, havererade kärnkraftverk och vulkanutbrott var inte nog? Under 3 ynka månader? Nej, släng in en stor tyfon också, bara så att det ska kännas extra mycket!
Tyfonen var tänkt att passera inte bara över Tokyo, utan över just Fukushima och dess kärnkraftverk, som tydligen inte skulle hålla för det. En enorm mängd radioaktivitet skulle då rinna ut i Stilla Havet med förödande konsekvenser. Men enligt den senaste rapporteringarna håller Songdas kraft på att avta och troligtvis ändrar stormen då riktning. Alltså, ja, det hoppas vi på för hur mycket naturkatastrofer kan ett land egentligen tåla? När känner någon där uppe att, nä, nu är det NOG? Över 20 000 döda i tsunamin, hundratusentals utan hem och lika många som förlorat familjemedlemmar, vänner och husdjur. Boskap, åkrar och risfält totalförstörda, kan det inte få räcka?

Själv drar jag iväg, trots min förkylning, på en karaokerunda i Shinjuku. Jag orkar inte med dessa dumheter mer. Jag blir sjukt arg, av någon anledning. Men så länge Songda bara rör sig över Tokyo är det ju lugnt, vi har inga kärnkraftverk. "Lite" regn skadar väl ingen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar