Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 9 juni 2011

On our round, round planet, in our big, big universe, just a little, little bit of sympathy, can turn into a big, big love

Ställen jag vill åka till förutom Tokyo:

1. Nya Zeeland
2. Taipei, Taiwan
3. Shanghai, Kina
4. New York, USA
5. Las Vegas, USA
6. Los Angeles, USA
7. Miami, USA
8. Någon okänd ö i Grekland
9. Dublin, Irland
10. London, England
11. Paris, Frankrike
12. Moskva, Ryssland
13. Berlin, Tyskland
14. Nairobi, Kenya
15. Melbourne, Australien
16. Dubai, Förenade Arabemiraten
17. Rio De Janeiro, Brasilien
18. Någon av de indonesiska öarna Sumatra, Bali, Borneo, Java eller Julön
19. Torontro, Montreal eller Vancover i Kanada
20. Venedig, Italien
21. Rom, Italien
22. Milano, Italien
23. Madrid, Spanien
24. Hanga Roa, Påskön
25. Kuala Lumpur, Malaysia
26. Rabat, Marocko
27. Lissabon, Portugal
28. Madeira, Portugal
29. Färöarna eller Grönland, Danmark
30. Bahamas
31. Suva, Fijiöarna
32. Kathmandu, Nepal
33. Port Moresby, Papua Nya Guinea
34. Mamaia, Rumänien
35. Bukarest, Rumänien
36. Apia, Samoa
37. Vatikanstaten
38. Edinburgh, Skottland
39. Kapstaden, Sydafrika
40. Hiroshima, Japan

:D

Så, vem är på ovanstående Jorden Runt-tur?

Alltså, seriöst. Jag önskar att jag levde på typ 1400-talet, då skulle jag lätt ha blivit upptäcksresare. Resa och hitta nya platser och kulturer är det roligaste som finns, i mitt tycke. Att lära känna olika folkslag med annorlunda synsätt på livet, att lära såg förstå dem och inse att allt som vi lärt oss i våra liv kanske inte alltid är det rätta, eller mest effektiva. Det finns alltid något nyttigt att hämta hos andra, ibland blir man förvånad vilken uppfinningsrikedom och vishet det finns där ute. Jag blir inspirerad av att möta människor som tänker annorlunda än mig! Dessutom, vilka otroligt trevliga, vänliga, tillmötesgående och hjälpsamma människor det finns. Ibland blir jag ju nästan tårögd av all vänlighet. Inte för att vara sån, men svenskar har mycket att lära ibland.

Och vilka platser det finns också. När jag reser vill jag uppleva, se något nytt och fascineras. Visst, att ligga på en sandstrand kan också vara skönt, men om jag får välja den ultimata resan väljer jag alla gånger att resa till en plats som har något spännande. Kanske övernaturliga berg och vyer, en helt hyperteknisk galen storstad, tempel eller forntida efterlämningar. Jag vill inte bara insupa kulturen, jag vill närapå dricka den! Det finns inget bättre än att komma till en plats, bli helt överrumplad och tänka "wow, alltså det här ska jag berätta för mina barnbarn!!" Jag kan inte beskriva det, men något händer inom mig när jag hittar ett nytt, ultimat, fantastiskt, underbart ställe. Hur ska jag någonsin kunna bosätta mig nånstans? Jag vill verkligen resa, resa, resa hela mitt liv!

Ibland får jag panik när jag inser att jag "redan" är 22 och inte upplevt ens hälften av de platser jag vill se. Jag vet, jag har hela livet på mig, men folk börjar ju redan gifta sig och skaffa barn i min närhet, något jag känner mig högst osugen på just nu (fast roligt när andra gör det, så jag får gå på bröllop och kolla på söta bebisar). Men en dag ska jag också ha en hel drös med barn, och jag hoppas att jag hunnit uppleva så mycket som möjligt innan dess. Vänta till pensionen kan man ju såklart också göra, men nu råkar jag vara världens mest otåliga människa, så den tanken känns tung! Jaja, allt har sin tid, som det brukar heta? Men jag känner bara just nu i detta ögonblick att jag aldrig vill sluta resa. När man vet hur stor världen är, hur kan man inte ha den minsta dragning att få ta del av det? Vi har ju världen framför våra fötter, vi kan göra, ta oss vart vi vill! För mig är den tanken så otrolig att den nästan är för mycket.

Inte för att nedgradera Sverige på något sätt. Sverige är fantastiskt fint. Den svenska sommaren, till exempel, är nog toppklass i världen. Något som en del svenskar inte inser och uppskattar nog mycket. Grönska, vatten, vackra skärgårdar och mysiga städer. Ni ska veta hur många japaner som vill till Sverige efter att ha sett bilder på svensk sommar! Ni därhemma har just påbörjat en fantastisk period, ta till vara på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar