Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 27 juni 2011

The season has changed in no time at all

Skolan börjar om nästan precis en vecka, vilket jag plötsligt insåg för några dagar sen. Efter att ha bara "gjort ingenting" i en och en halv månad känns det ganska skumt att tänka att jag snart kommer sitta i skolbänken igen. Under japansk sommartid. Med dålig AC i klassrummen! Typ, vad har jag gett mig in på? Jag hatar ju när det är för varmt? Jag är så otroligt osvensk! Ligga och pressa är ju bara obehagligt, badar hellre då eller går på en promenad i skuggan. Och så vill jag inte bli brun. Kanske lite, lite, lite bara så att jag inte ser ut som ett spöke, men absolut INTE solariebrun. En del människor kanske passar i det... (eller kanske inte) och en del kanske tycker den där obehagliga värmen är skön, men då delar jag inte deras åsikt. Tyvärr. Jag ser inte meningen med att ligga och pressa, dessutom utan solskydd, som många svenskar gör. Det är ju typ som att röka. Hudcancer, on!! Fy, tusan vad läskigt. Nej, tacka vet jag +30, solhatt och solbrillor. Och inga bara axlar man kan bränna så det gör ont.
Jag är inte nojig, jag är realistisk. Det vore urbota dumt att sola till sig cancer faktiskt. Eller att få onödiga rynkor alldeles för fort.

Nåja, det där var bara spontant, inget jag skulle skriva egentligen. Men fler människor borde faktiskt tänka på att vara försiktiga. Jag vet, det är skönt att ha sol efter 6 månader av vinter, men använd åtminstone solkräm om ni ska ligga och lapa sol timmar i sträck! Det är det enklaste sättet att vara snälla mot er själva i sommar. Och man blir inte nämnvärt mindre brun bara för att man har solskydd! Mina japanska vänner blir alldeles förfärade när jag berättar om det svenska "sol-vettet".

MEN vad det här inlägget skulle handla om var att jag numera är en mycket duktig student. Jag har pluggat riktigt mycket den här veckan, både kanji och all möjlig grammatik- och läsförståelse. Känner mig fortfarande ringrostig dock. Kanji-tecken är lätt att glömma. Plus att alla regler och icke-regler i det här språket stannar i mitt huvud i ca 1 minut sen har jag glömt bort hur det var... vill ni lära er ett enkelt språk, satsa INTE på japanska!


Några till bilder på hur man inte ska bete sig på tunnelbanan. Om ni någonsin reser till Tokyo, gör inte såhär! Bilderna har jag tagit från Nathalie. Läs förresten hennes blogg om ni tar er hit. Hon har börjat ett projekt där hon skriver ut de bästa veggie-restaurangerna som finns här i stan. Hon är också min restaurang-guide och har koll på nästan alla matställen känns det som!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar