Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 2 augusti 2011

There's no Sleeping Beuaty

Asså jag ska ba säga nåra saker. Appropå mina sömnvanor (appropå, som om jag nämnt dem tidigare?) så är de ganska konstiga. Alltså helst skulle jag vilja ligga i sängen klockan 23, och inte en minut senare. Varför? Jo, för det känns typ optimalt helt enkelt. Men av någon anledning (säkert av samma anledning som att min kläder plötsligt hoppar ur lådorna medan jag är i skolan och ligger utspridda över hela golvet när jag kommer hem) så lyckas jag aldrig. Klockan hinnar alltid bli typ 1, 2 innan jag till slut ligger i säng. Jag tror klockan går extra fort på kvällen! Den hoppar liksom från tja, kring 21-snåret till 00-snåret på typ 15 minuter. Inte okej. Det är nog samma lilla tomte som är och vrider på klockan och kastar runt mina kläder, tror inte ni också det? Ja just det - säkert han som äter upp alla sockorna ur tvättmaskinen också! Nedrans lilla tomte!
Och ja liksom, det optimala hade väl att vakna nånstans runt 8, 9 men tror ni att jag orkar det då eller? Nä, jag är som en grott-zombie på morgnarna! Jag ställer klockan på 9 och tänker "om jag går upp tidigt idag kommer jag vara trött ikväll" men tror ni jag går upp när klockan ringer?! Nä, varje morgon är det samma visa, ställer om larmet till 10 och sen ja, 11 ibland. Och varje morgon tänker jag imorgon då, ska det hända! Då ska jag slita mig upp ur sängen det lovar jag! Men tror ni jag gör det. Nä, självklart inte. Grott-zombien är likväl tillbaka.
Och de kvällarna jag är en Duktig Flicka och går och lägger mig 23.00, då kan jag verkligen inte hitta ro till att sova. Ibland spelar det ingen roll om jag ligger till 3, 4 på morgonen och blundar, jag somnar i alla fall inte. Ibland ligger jag nästan och skrattar för mig själv, och typ ja, hur fel är inte det? Nästan psykhem nästa. För inte borde det väl vara kul att ha sömnproblem? Men det är ju typ lite kul när man ligger där varje natt med samma problem, om och om igen! Eller inte kul, men bisarrt!

Happ. Så min slutledningsförmåga säger mig att något borde ligga till grund för detta enorma dilemma (bekymmer, svårighet, trångmål, brydsamhet, krux, trassel, trubbel, huvudbry - vaddå synonymer.se, inte använder väl jag sånt!) och här följer alltså en lista på mina uträkningar:

1. Stress. Jag har hört att man kan få sömproblem av att stressa. Är det sant?
2. Min hårda säng. Ja, inte är det direkt Prinsessan på Ärtens 100 madrasser, eller hur det nu var, jag ligger på.
3. Jetleg. Ja, jag kanske aldrig lyckats ändra min inre klocka till japansk tid under dessa ynka 3 månader? Heeeelt normalt i så fall...
4. Värme. Fast jag har ju aircon men jag känner mig som en energiskurk om den ska stå på hela natten.
5. Min kreativitet ökar på natten. Om jag någonsin ska lyckas skriva Den Stora Romanen måste jag nog låsa in mig i en gammal stuga avskärmad från omvärlden och endast vare uppe på natten. Min hjärna kanske vill säga mig att börja jobba istället för att sova?
6. Jag är för oaktiverad trots att jag går på promenader varenda dag och får typ träningsvärk i kroppen av att bära min tunga skolväska och springa hit och dit och träffa folk. Jag kanske borde köpa någon gammal tränings-DVD från 80-talet på E-Bay, matcha med en babyblå body över ett par fashionabla cykelbyxor och börja min WOOOOORK-OOOUT?
7. Jag är egentligen en uggla.

Om ni tror på något av alternativen (eller helt enkelt har ett alldeles eget, makalöst svar) skriv i fältet nedan eller ring 12345678910-SÖMNLÖS-UGGLA-1989, välj någon av våra 1000000000 alternativ och vänta sedan på svar i minst 34,8 timmar. Under tiden underhåller vi dig med vår alldeles eminenta 30-sekundersslinga av Hawaii-musik som vi spelar en miljon gånger i rad, eller tills ditt huvud sprängs bort.

(Förresten, what's up med det här inlägget och parenteser!?)

3 kommentarer:

  1. För högt varvtal tror jag, du behöver nog sitta i en skog och lyssna på fåglarna ett tag :) mamsen

    SvaraRadera
  2. DISSIPLIIIN :-) pappsen

    SvaraRadera
  3. Haha kul inlägg nr2 :) /Johan

    SvaraRadera