Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 23 november 2011

Christmas around the corner

Det är lite svårt att skriva ett inlägg när man bokstavligt talat legat i sängen med datorn på magen HELA dagen. Haha. Jag har inte så mycket att rapportera direkt... men jag funderar på att göra pepparkakor from scratch till helgen! Hur man nu ska lyckas laga till dem i micron (den har ungsinställning)? Vill göra lussebullar och knäck också, vilket borde vara betydligt enklare. Eller om jag känner att jag har lite tid (jag har prov på måndag) får jag väl gå och köpa Annas Pepparkakor istället, som de säljer lite överallt här i Tokyo. Så det finns något att gotta sig med på första advent! Kan inte fatta att det är jul om en månad, tiden går verkligen snabbt. Det blir konstigt också att inte fira jul i Sverige med familjen som jag alltid gör. Men jag har alltid velat vara i Japan över jul och nyår, så det ska bli spännande! Även om japaner knappt firar jul, de äter gräddtårta och av någon anledning Kentucky fried chicken (NOT having that one though).


Har haft som mål att jag ska ha varit i Japan under alla årstider och högtider, vilket jag i januari kommer ha varit. Vet inte riktigt när det blir hemresa heller, men till våren i alla fall. Om det inte varit för Kenya kanske jag stannat och jobbat eller pluggat längre. Herregud, detta språk, ett års studier räcker ingenstans! Önskar att jag typ hade fem år till på mig... tragiskt. Men det finns ingen möjlighet för mig att förlänga utan mer lån från CSN, och det vill jag inte. Hur som helst, det här landet är verkligen inte perfekt och jag skulle inte vilja att mina barn växte upp här. Om man bor här ett tag så inser man hur mycket som döljer sig under ytan. Och de slaviska skolorna och arbetsplatserna... hur har vi svenskar egentligen mage att klaga på allt vi FÅR? Det är stört hur bortskämda svenskar är med bidrag och arbetsvillkor och liknande. Och det säger jag inte för att vara elak mot svenskar, men vilket klagande folk vi är! Bara gnäller på allt jämt, fast vi har det bäst i typ hela världen. Mitt nyårslöfte ska banne mig bli att inte gnälla om det verkligen inte behövs. Inte för att jag tycker att jag gnäller speciellt mycket annars heller... men man kan ju alltid förbättras, på alla plan. 
Skulle dock gärna stannat ett år till eller två. Bara för jag älskar den här staden och alla fina vänner jag fått. Och för att japaner är så hjälpsamma, trevliga, renliga och serviceinriktade. Få gånger jag har hört en japan gnälla över något. Om det ens har hänt? Dessutom maten, modet, närheten till allt, de långa öppettiderna. Mitt superboende! Ja, det kommer vara så otroligt tungt att fara tillbaka till Sverige. Men förhoppningsvis blir det Kenya några veckor som sagt, och en härlig svensk sommar sen. Jag skulle inte stå ut om jag kom tillbaka till iskall vinter och SNÖ! Usch, usch, usch. Vilket det förresten kommer bli nu. Tusan, kylan inomhus i detta land! Varför har ingen antagit idéen om golvvärme?! Eller element ens? Och ofta man skulle ha råttor springandes och tugga på allt en vinter i Sverige... men just det, jag skulle ju inte gnälla nu, vi har ju inte ens fått tillbaka råttorna än! Heh.

Näääää nu skrev jag sådär långt igen som jag inte tänkte göra! Irriterande. Men ibland så kan man inte rå för det, och vad har man annars en blogg till annat än att skriva i den? Hmm?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar