Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 16 april 2012

Starting out a different journey

Tänkte börja dra mig hem mot Sverige nu. Ni vet hur mycket jag älskar Japan men sen jag tog studenten från språkskolan, för faktiskt exakt en månad sen på dagen, har jag riktigt börjat fundera över vad jag vill göra med livet. Ska jag stanna här och försöka få work visa någonstans? Ska jag dra en sväng runt jorden? Ska jag åka hem och knega ihop pengar i Sverige ett tag? Ska jag studera något? Var i hela fridens namn vill jag bo?
Så igår under ett Skype-samtal med mina föräldrar och Kigge insåg jag plötsligt att jag kanske vill utbilda mig i år ändå. Vänligt påpekade mamsen att idag är sista dagen att skicka in ansökningar, så det är vad jag har gjort idag. Först har jag gått igenom säkert alla skolor som existerar i Sverige, sen har jag noga valt ut vad som låter roligast! Både hela program och kurser. Mitt förstahandsval kom som en blixt från klar himmel. Jag vet inte om jag vill skriva vad jag har sökt förrän jag kommer in, men hur som helst så känns det jättebra! Det har varit lite jobbigt att tänka på att jag måste återvända till Sverige utan en utstakad plan, jag är alldeles för rastlös för att bara sitta hemma. Nu känns det dock nästan lite kul! Man måste gå vidare i livet och finna nya vägar, det är enda sättet att utvecklas. Så på mindre än 24 timmar har mitt liv vänts om totalt!
Jag kommer troligtvis åka från Japan den 28 maj (jag har inte bokat biljetten än) och landa i lilla Luleå den 29! Förhoppningsvis blir det sommarjobb och massa kul som händer tillsammans med alla er vänner som jag saknar så mycket. Jag sa det förra året och jag säger det igen - inget slår svensk sommar! Så även om jag kommer sakna ihjäl mig efter Tokyo och alla människor här kommer det bli lite skönt att flytta hem och träffa alla igen. Och pussa på grisbjörnen Stella! Och sen kommer ju fördelarna med att ha familjen nära till hands, äta sina föräldrars mat och framförallt slippa oroa sig över jordbävningar, naturkatastrofer och havererade kärnkraftverk, som jag faktiskt gör ibland.

2012 började som ett bra år och det ser ut som att det kommer fortsätta vara ett bra år. Även om globetrottern inom mig inte känner sig riktigt klar... men alla program jag sökt har möjlighet till praktik eller utbyte utomlands och det känns totalt awsome helt enkelt! Så nu hoppas jag bara att jag kommer in på något utav det. Har sökt till hur många olika städer som helst. Kan ju vara intressant att bo någon annanstans i Sverige också ett tag!

Hoppas nu blir glada nu alla luleåbor! Ska bli skönt att se er igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar