Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 24 augusti 2011

What I sing when I sing karaoke

Hej hej!

Som ni ser har min blogg ändrat utseende lite! Vad tycker ni? Snälla, kommentera eller låt mig få veta på något annat sätt om ni tycker att den är sämre/bättre/för vit/för tråkig/ni vill ha tillbaka rosa/osv. Min pappa gjorde headern åt mig, men den byter jag nog ut om en snar framtid? Vi får se hur det känns såhär först!
Jag gillar iaf min nya design, jag tycker den känns fräschare än förut. Är galen i rosa men jag tröttnade faktiskt lite... man får inte vara rädd för förändringar heller!

Idag har jag sjungit karaoke med 3 kinesiskor och en ryska från skolan, det var hur kul som helst! Karaoke är typ mitt fritidsintresse, haha. Jag kan sjunga varje dag dygnet runt om det nu vore så.

Om någon är intresserad så är det här några av låtarna jag brukar sjunga på karaoke, de två sista videorna med engelsk subtitles:

Morning Musume - Furusato (som betyder typ "Min hemstad")


Bakgrundsfakta om Morning Musume: Ett av mina, om inte mitt allra mest, omtyckta band. De är en grupp som består av åtta medlemmar för tillfället, men det har varierat från allt mellan fem medlemmar och sexton medlemmar under historien. De har varit aktiva i ungefär fjorton år och ingen av de tjejerna i videon är längre med i dagens line-up. De var länge Japans största tjejgrupp, men har fått se sig slagna av allas små älsklingar AKB48 (som består av, ja - 48 medlemmar) sen några år tillbaka. De fortsätter dock vara respekterade i musik-världen.

YUI - Good-bye days


Bakgrundsfakta om YUI: Min stora idol. Hon började spela gitarr när hon var fjorton, skrev sin första låt när hon var femton och släppte sin första singel när hon var sexton! Hon gör alla sina låtar själv och är fortfarande bara 24 år gammal. Den här låten är med i hennes debutfilm Taiyou no Uta (Solens Sång) där hon spelar en flicka som är allergisk mot solljus och hennes enda vän är hennes gitarr. Se den, den är ursorglig och fin på samma gång!

Ayaka - Okaeri (Välkommen hem)


Bakgrundsfakta om Ayaka: Hon är också 24 år, men spelar inte sjuk på film, utan är tyvärr sjuk på riktigt. Hennes rakt uppgående musikkarriär fick ett abrupt slut när hon blev diagnostiserad med Basedows sjukdom för två år sedan. Det är en autoimmun sjukdom, en överdriven produktion hos sköldkörteln.
Okaeri är ledsången till ett japanskt drama, som var början till århundradets mest romantiska bröllop. Där träffade hon nämligen skådespelaren Hiro Mizushima, alla japanska tjejers drömman, som spelade en av huvudrollerna. Han stod också på toppen av sin karriär när han plötsligt meddelade att han skulle lägga sitt skådespeleri åt sidan för att gifta sig med Ayaka och ta hand om henne medan hon är sjuk. Chocken var stor i Japan - i det här landet medger inte kändisar att de dejtar (det är en dödssynd), men det gav ändå Hiro en miljon + i kanten! Ayaka var blott 21 år när de gifte sig.

Vet att en del som läser min blogg älskar japansk musik och japansk populärkultur, så det var lite service till alla er! Men det är iaf de låtarna jag helst sjunger.

1 kommentar:

  1. Mycket fräschare bloggutseende, mössbilden var jättefin men just nu för vintrig. Nu bjuder du in till din blogg. Kram från mamman

    SvaraRadera