Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 30 oktober 2011

A swedish christmas in Japan?

Det är så sorgligt när folk flyttar ut. Idag hade vi ett litet avskedsparty för Nikki som flyttar ut den 5:e november. Hon har bott här i nästan två år och eftersom jag kom efter henne känns det som att hon hör till huset på något sätt... hon ska dock bara flytta ca 20 minuter gångväg bort, så vi kommer nog ses ganska mycket ändå. Jag menar, vem kan hålla sig borta från Eco Friendly House, huh?

Sen hade3 vi ett långt samtal om vad vi ska göra på julen. Vi kom fram till att den 24:e ska vi fira svensk jul och den 25:e japansk. På den svenska julen ska jag försöka göra pepparkakor och lussekatter och kanske knäck (??) och så ska vi köpal ite julklappar åt varandra och jag ska vara tomte och dela ut dem. Sen ska vi se på något, eftersom man ju ser på TV på julafton i Sverige. Kanske blir en Disneyfilm, typ Snövit, eller Ensam Hemma-filmerna. Ska se om jag hittar julmat på någon affär, annars får jag försöka mig på något eget. Kötbullar har jag ju lagat förut, så! Annars kanske det finns en buffé någonstans på någon svensk restaurang eller på ambassaden? Hur som helst, ser fram emot det jättemycket! Japanska julen också, även om det mest gör ut på att äta kyckling, äta gräddtårta och dricka champagne.  Men de brukar också kolla på julfilmer och tända ljus och så. Känns lite skumt att börja planera julen nu, men alla måste ju kunna få in det i sina scheman i tid och så måste vi förbereda på olika sätt, typ köpa julklappar och åka till IKEA en sväng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar