Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 23 april 2012

In the world of books

När man ligger hemma sjuk en månad i sträck för att endast gå ut genom dörren när man besöker sjukhuset eller tvingas handla mat, ja då blir man lätt bloggtrött. Kreativiteten i hjärnan liksom stannar av och när man dessutom sover halva dagarna blir man både slö och rastlös. 


Jag har i alla fall ägnat mig åt en sak medan jag legat här i min one piece och försökt trycka bort huvudvärken, och det är att läsa böcker. Bara de tre senaste dagarna har jag läst tre böcker.
En av dem var så bra att jag tänkte ge er ett litet boktips, säkert har flera av er redan läst den. I alla fall, den heter Niceville och handlar om vita, rika hemmafruar och deras svarta hemhjälper. Den utspelar sig i Mississippi på sextiotalet, ungefär samtidigt som Martin Luther King håller sitt berömda tal och då svarta i södern fortfarande blir dödade om de bryter mot någon av alla de raslagar som samhället dryper av. Om en ung, vit kvinna med författardrömmar  som tröttnat på att stå vid sidan och se på och tillsammans med två svarta hembiträden bestämmer sig för att skriva en bok. De vill skildra hur det är att passa upp på vita, rika familjer med hembiträdenas egna röster. Allt det dåliga, allt de utsätts för men också om kärleken till barnen, om deras drömmar och hopp. För att visa att de egentligen inte är så olika.
Det är en mycket nyttig bok, även idag. Det har tagit mig en lång stund att överhuvud taget öppna den, då jag trott att den ska vara tungläst och jobbig (vilket mitt huvud inte klarar av just nu). Men den var förvånansvärt lättläst och till och med rolig ibland. Dessutom är karaktärerna helt klockrent underbara. En riktig sträckläsningsbok! Gjorde till och med att jag var tvungen kasta mig över filmatiseringen (då omdöpt till The Help) som självklart inte alls var lika bra. Men om ni verkligen inte är läsartypen så är den ändå sevärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar